NIEUWS
NIEUWS
Nieuwe Scania V8 met 770 pk sterkste van Europa
Nieuwe Scania V8 met 770 pk sterkste van Europa
Scania onthult een vernieuwde V8 motor. De inhoud bleef met 16,4 liter ongewijzigd en de blokhoek blijft 90 graden. Maar er komen nieuwe vermogens, namelijk van 530, 590 en 660 pk. Als topmodel is er voortaan een versie met maar liefst 770 pk en 3700 Newtonmeter trekkracht. Het nieuwe motorblok is 75 kg lichter dan zijn voorganger en het reactievermogen zou verbeterd moeten zijn volgens Scania.
Scania geeft direct aan dat een reden voor deze vernieuwing ligt in de opkomst van zwaardere combinaties en Super Eco Combi’s in een aantal landen. Daarbij worden twee trailers aan elkaar gekoppeld waarbij het toegestane totaalgewicht boven de 70 ton uitkomt. Om precies te zijn: 74 ton in Zweden en 76 ton in Finland. Ook in Nederland worden tests voorbereid waarbij uit werd gegaan van 72 ton, maar of dat het ook echt wordt, is nu nog niet duidelijk. Vanzelfsprekend is dit motorblok ook uitstekend geschikt voor exceptionele klussen. Met de komst van de nieuwe V8 met 770 pk als topvermogen, lost Scania de Volvo FH16.750 af als sterkste truck op de Europese markt.
“In de nieuwe uitvoering zou de V8 tot zes procent zuiniger moeten zijn.”
Zuiniger
Scania begint al meteen na het noemen van de hogere vermogens, over zuinigheid. In de nieuwe uitvoering zou de V8 tot zes procent zuiniger moeten zijn. Cruciaal om deze verbruikswinst te realiseren is volgens Scania de toepassing van de nieuwe G33 versnellingsbak. Daarnaast is sprake van een uitgebreide finetuning en ontwikkeling door de ingenieurs van Scania, waarbij technologieën worden toegepast in de voorhoede van de ontwikkeling van verbrandingsmotoren. De meer dan 70 nieuwe onderdelen zorgen volgens Scania voor minder interne wrijving, hogere compressieverhoudingen, een verbeterd nabehandelingssysteem en een nieuw krachtig motormanagementsysteem (EMS).
Voortaan SCR only
Opvallend is dat Scania met de komst van de nieuwe V8 motoren nu de hele range zonder EGR levert. Tot nu toe was de 730 pk versie nog voorzien van die techniek, maar met de komst van de nieuwe generatie wordt er uitsluitend nog SCR toegepast. Er is een nieuw SCR systeem ontwikkeld waarbij de AdBlue in een tweetraps systeem wordt toegediend. De eerste dosis wordt direct na de uitlaatrem in de hete stroom geïnjecteerd, waardoor de verdamping verbeterd wordt tijdens lage belasting. Daarmee voldoen de nieuwe V8 motoren aan de nieuwe wettelijke eisen die volgend jaar van kracht worden. De tweede dosis AdBlue wordt net als tot nu toe in de demper toegediend.
Zwaarder is beter
"De snelste manier om de transportefficiëntie te verhogen is met langere en zwaardere vrachtwagencombinaties. De toegevoegde brandstof voor een zwaarder voertuig wordt gecompenseerd door het aanzienlijk grotere laadvermogen. De CO2-per-ton berekening is gunstig en bovendien is er de mogelijkheid om de Scania V8-truck te laten rijden op hernieuwbare biobrandstoffen", aldus Scania. “Het spreekt voor zich dat vrachtwagens met Scania's V8-motoren zeer gewild zijn in landen waar grotere GVW's zijn toegestaan - met name in de Scandinavische landen. Maar ook landen als Italië en Spanje (en bepaalde markten buiten Europa) zijn geïnteresseerd in de V8 modellen, vanwege het heuvelachtige terrein met veel steile en uitdagende wegen”, schrijft het Zweedse merk.
Nieuwe versnellingsbak
Volgens Scania hebben de nieuwe versnellingsbakken die bij deze nieuwe V8-motoren passen, geen onderdelen gemeen met de huidige Opticruise-automaten die we allemaal kennen. Om die 3700 Nm aan te kunnen, was er iets nieuws nodig. Maar meest in het oog springend is hier een gewichtsbesparing van 60 kg, die mede het gevolg is van een volledige aluminium behuizing. Verder zouden de bakken tot 3,5 d(B)A stiller zijn. Dat is mooi, dan kunnen de chauffeurs het motorgeluid nòg beter horen!
Met minder inwendige wrijving en een bredere spreiding, komen de nieuwe G33 bakken tegemoet aan de eis van Scania's lage toerenmotoren en draagt bij aan een grotere brandstofbesparing. De nieuwe versnellingsbakken zijn volgens de Zweden korter dan de meest gangbare Scania-versnellingsbak van dit moment, GRS905. Door het gebruik van slechts twee synchromeshringen (in vergelijking met zeven), tussen de lage- en de hoge ranges, zijn de nieuwe versnellingsbakken korter en steviger, met assen die meer koppel kunnen verwerken. Dit maakt het ook mogelijk om tandwielen te gebruiken met iets bredere vertanding die meer belasting aankunnen en duurzamer zijn.
Het wegnemen van synchromeshringen stelt echter ook hogere eisen aan het management van de versnellingsbak en de algemene strategie voor het schakelen. Alle elektronica is daarom nieuw en beheert de pneumatische actuators en de asremmen (drie in totaal) die bepalend zijn voor snel, soepel en nauwkeurig schakelen, aldus Scania.
Acht versnellingen achteruit
De ingenieurs van Scania hebben gekozen voor een nieuwe aanpak van de achteruitversnelling. Bij de meeste versnellingsbakken betekent achteruit rijden dat een apart tandwiel de hoofdas in de tegenovergestelde richting laat draaien. In de nieuwe Scania-reeks wordt daarentegen de planetaire inschakeling bij de uitgaande as gebruikt en wordt het achteruit rijden bewerkstelligd door de planetaire wieldrager vast te zetten. Deze oplossing maakt het mogelijk om acht versnellingen te gebruiken voor het achteruit rijden bij snelheden tot 54 km/u (optioneel). Dit is handig wanneer bijvoorbeeld kippers voor lange afstanden achteruit moeten rijden (zoals bij tunnelbouwplaatsen). De olieverversingsintervallen zijn volgens Scania sterk verbeterd door een hogere nauwkeurigheid en het gebruik van grotere oliefilters en hoogwaardige olie.
Slimme PTO oplossingen
Er komen negen verschillende PTO opties beschikbaar, die worden gekenmerkt door verbeterde prestaties, minder weerstand en een grote flexibiliteit via modulariteit. De EG PTO's worden rechtstreeks door de tussenas aangedreven en worden door de tandwielkast onder druk gesmeerd. Door de nieuwe interface op de tandwielkast met een smeerpoort kunnen ze zwaardere apparatuur zoals hydraulische pompen aandrijven, zegt Scania.
De EK PTO's (vliegwiel aangedreven) zullen bestaan uit een aparte unit, gemonteerd tussen de motor en de versnellingsbak. Er zullen vier verschillende snelheden beschikbaar zijn en de uitlaattoren kan in drie verschillende posities worden gemonteerd.