Voorwoord BIGtruck nummer 7 - 2020
Voorwoord BIGtruck nummer 7 - 2020
Ondanks de coronaperikelen is het ons gelukt om het nodige testwerk aan onze lezers te kunnen aanbieden. We zijn twee kanten op gegaan. Ten eerste een praktijkvergelijk van LNG-trucks, waarbij we dus niet naar de Ardennen zijn gereden, maar waarbij we de voertuigen in de praktijk hebben ingezet bij een vervoerder die er nogal een intensief schema op na houdt. In deze BIGtruck alle info hierover.
Ten tweede konden we nu dan eindelijk de nieuwe Actros aan onze trailer koppelen. Dit gebeurde in juni, de zomermaand met relatief veel regen en grijze luchten. Dat was gunstig, omdat we ons afvroegen hoe Mirrorcam en diverse andere systemen zich zouden houden bij slecht weer en bij kilometers laat in de avond, ver na zonsondergang. Daardoor ontstond een nauwgezet verslag dat een einde maakt aan alle speculaties en twijfels die je natuurlijk kunt verwachten op sociale media wanneer er iets nieuws op de markt komt. Denk maar aan de jongste Scania-generatie die met boe-geroep werd onthaald, net als de 4-Serie in 1996. Nu is de 4-Serie een gewilde klassieker en de nieuwe Scania is de meest succesvolle ooit.
Bij Mercedes ligt het net zo. Dit merk gaat er prat op voorop te lopen op het gebied van veiligheid. “We zeggen het niet alleen, we dòen het ook!”, zegt Mercedes, met verwijzing naar een merk dat zich graag als de veiligste afficheert.
Autonoom rijden
Maar wie het verhaal over de Actros leest, ziet ook de contouren van een volledig autonoom rijdende truck. Daarbij blijft de chauffeur onmisbaar, begrijp ons goed. Maar op provinciale wegen kan de Actros al griezelig veel zelf. Het filmpje laat daarbij ook zien, dat er nog wat verbeterpuntjes gewenst zijn. Spannende tijden dus, maar BIGtruck is wederom actueel!
’Keep on Truckin’
Team BIGtruck,