REPORTAGE

REPORTAGE

Jacklines emigreerde naar Nieuw Zeeland

Voorheen was Jacklines een transportbedrijf in de provincie Noord Holland. Maar eigenaar Jaap Honing merkte dat het werk hem niet bracht wat hij ervan verwachtte. “Het ging dag en nacht door, het stopte nooit.” In Nieuw Zeeland vond hij wel de omstandigheden en het werk wat beter bij hem paste.

Sinds 2007 woont en werkt Jaap Honing permanent op het noordelijke eiland van Nieuw Zeeland. Hij heeft een transportbedrijf met vier trekkende eenheden, gespecialiseerd in het vervoer van rondhout. Hoewel het vier trucks zijn, is er toch sprake van grote variatie. Zo rijdt hij zelf vaak met een Sinotruk, een Chinese truck waar overwegend MAN-componenten in zitten, die in licentie van de fabriek in China door Sinotruk worden gebouwd. Verder heeft Jaap twee DAF’s CF in de vloot en nog een Mercedes met een niet kinderachtige 600 pk V8 motor.

“Je rijdt het bos in en de weg kan zo maar wegzakken onder je wielen”

Verschillen

Jaap legt uit dat de verschillen tussen het wegvervoer in Nederland en in Nieuw Zeeland, navenant zijn. “De meeste houtcombinaties hier zijn 23 meter lang en mogen vijftig ton wegen. Maar de wet schrijft hier voor dat je daar negen assen voor nodig hebt. Dat is dus wel even anders dan in Nederland.” Typische ritten van zijn bedrijf voeren naar Nieuw Zeelandse bossen, waar hout wordt geladen. Zo’n 250 kilometer verderop wordt dit in een havengebied weer gelost. “Het hout is voor de export. Na het lossen gaan de trucks weer leeg terug.”

Zwaarder werk

Maar volgens Jaap slijten trucks veel harder in Nieuw zeeland dan in Europa. “Dat komt door het landschap en door het weer. Nieuw Zeeland is een stuk onherbergzamer. We moeten vaak diep de bossen in. In de zomer niet zo’n probleem, dan is het heerlijk weer. Maar de winters zijn erg nat. Koud zou ik niet willen zeggen. Meestal is het tussen de twaalf en zeventien graden, dus niet echt koud.” Jaap legt uit wat het betekent wanneer het zoveel regent. “Je rijdt het bos in en de weg kan zo maar wegzakken onder je wielen. Laatst overkwam het me nog dat de aanhanger daardoor kantelde. Hier is men daar beter op ingesteld, dus met een uurtje stond het spul weer op z’n pootjes, maar het geeft toch oponthoud he.” Jaap Honing legt uit dat chauffeurs in Nieuw Zeeland goed moeten leren om off-road te rijden, vaak met forse hoogteverschillen en met flinke ladingen die een relatief hoog zwaartepunt hebben. “Dat het stuur aan de rechterkant zit, is het minste, Daar kun je snel aan wennen. Maar geladen met 50 ton totaalgewicht een helling af in natte omstandigheden met tien tot vijftien km/h met de motorrem er vol op, dat vereist wel de nodige concentratie!”

Onderhoud

Zware omstandigheden dus, en die vragen grote oplettendheid van Jaap en zijn collega’s, die hun trucks natuurlijk graag in de gewenste conditie houden. “Dat is niet altijd makkelijk. Echte merkdealers heb je hier niet. Er zijn twee truckbedrijven waar ik zaken mee doe. De ene biedt service voor Hino, hier een vooraanstaand Japans merk, Volvo, Mack en Renault. De andere heeft DAF, Kenworth, Iveco en Isuzu.” Maar volgens Jaap is het met de onderdelenvoorziening niet zo perfect gesteld. “Daardoor moest ik me al enkele keren wenden tot DAF Nederland. Die hielpen me uiteindelijk uit de brand. Qua onderdelenvoorziening zijn de zaken in Nederland duidelijk beter op orde.”

Uitdaging en avontuur

Vanzelfsprekend weet Jaap dat veel Nederlandse chauffeurs werkzaam zijn in Canada. We vragen hem hoe het zit met Nieuw Zeeland. “Hier zou ik meteen goeie chauffeurs kunnen gebruiken”, zegt hij meteen. “Maar daarvoor geldt wel een flink eisenpakket. Goed off-road kunnen rijden, zelf kunnen repareren, lange dagen maken, het is meer avontuur en de voorzieningen hier zijn zeker niet zo goed als in Nederland. Dat begint al met het wegennet, de hulpdiensten en de voorzieningen. Daarom moet je zelf een EHBO-diploma hebben en krijg je drie keer per jaar een Health & Safety Meeting, waarbij alle regels nog eens goed worden doorgenomen. Chauffeurs worden in Nederland veel beter betaald. Hier ken ik tal van chauffeurs die hun leven lang dit werk doen, maar die nauwelijks een bestaan hebben kunnen opbouwen. Loyaliteit naar je baas wordt in Nederland beloond, hier is dat wel anders. Om zelf de boel aan de gang te houden, betaal ik mijn chauffeurs wel beter. Maar zoek je avontuur, werk je graag in de buitenlucht en ben je niet bang voor lange dagen, dan kun je hier vergeleken met Nederland een spectaculair mooi, afwisselend en avontuurlijk leven leiden.”

Over de werkmentaliteit van de Nieuw Zeelander is Jaap minder te spreken. “Het personeel is meestal lager geschoold en de betrokkenheid bij het bedrijf is minder dan in Nederland. Ik heb geluk dat de chauffeurs die nu voor mij werken honkvast zijn. Ik ben heel duidelijk naar ze en dat gaat prima zo. Zij ervaren dat ook zo, want anders waren ze misschien al weg gegaan.”

Tot slot zegt Jaap: “Mijn conclusie is dat ik best wel verwend ben geweest in Nederland als ondernemer op beide vlakken (personeel en service van truckreparateurs) en dat pas ben gaan beseffen door mijn ervaringen hier. Maar ik zou niet meer in die drukte in Nederland of de "rat race" willen zitten, het is hier allemaal veel minder druk en relaxter……..op vele gebieden dus!”

Jaap komt graag in contact met belangstellenden voor dit werk in Nieuw Zeeland. Hij zoekt een avontuurlijke kleine transportondernemer met lef, en met diesel in zijn bloed, die op zoek is naar een betere lifestyle in een veilig land met een goed klimaat én die een belang wil nemen in de company of die mogelijk over wil nemen. Neem in dat geval contact op met BIGtruck.

Tim de Jong

DEEL DIT ARTIKEL: