SHOWTRUCK

SHOWTRUCK

De laatste van Toon Meesters

De laatste van Toon Meesters

De 58-jarige Toon Meesters uit het Brabantse Roosendaal wilde voor hij met pensioen gaat, nog één keer een bijzondere auto op de weg zetten. Zijn keuze viel op een Volvo FH500 Globetrotter XL met als special paint thema André Hazes. Wij spraken Toon over zijn loopbaan als chauffeur en vooral over die bekende showtruck!

Toon Meesters begon zijn carriere als chauffeur bij expeditiebedrijf Miro van Acker. Daar heeft hij in de loop der tijd alle benodigde papieren gehaald om voor zichzelf te kunnen starten als eigenrijder. Dat moment kwam in 1992. Van Jan de Rijk nam Toon een Volvo F12 over en daarmee begon zijn leven als eigenrijder. In het begin vervoerde hij veel luchtvracht door heel Europa voor Jan de Rijk. Later specialiseerde hij zich in het transport van medische apparatuur, waaronder vele MRI-scanners. Deze apparaten werden naar alle uithoeken gebracht, onder andere naar het Midden-Oosten. Toon reed in die tijd onder meer naar landen als Turkije, Libanon, Syrië, Jordanië, en Egypte, veelal met twee trucks. De tweede truck werd dan bestuurd door Kees Sprenkels. Als dat soort ritten er niet waren, reed Toon in die tijd met hangend vlees door heel Europa. De laatste jaren rijdt hij vooral met containers vanuit het Rotterdamse havengebied.

“De tijden veranderden, en het werk ook, maar de liefde voor Volvo trucks bleef bestaan”

Volvo

In 1999 werd de F12 ingeruild voor een eerste generatie Volvo FH16 met 520pk. De truck werd her en der aangepast door Sjaak Kentie voor een stoerder uiterlijk. Ook technisch werd de FH16 onder handen genomen waardoor er volgens Toon 634 pk uit de 16 liter motor kwam! Een beest van een trekker dus. Later kwam er een derde generatie FH16, een truck die af fabriek 660 pk leverde. De tijden veranderden, en het werk ook, maar de liefde voor Volvo trucks bleef bestaan bij Toon. Toen er in 2015 weer een nieuwe trekker nodig was, besloot hij namelijk om er nog één keer voor te gaan en iets bijzonders neer te zetten. Deze keer viel de keuze echter niet op de 16 liter motor, maar op de wat meer bescheiden FH500. Een truck met de bekende D13 krachtbron.

Weeda rood

Toon Meesters over zijn Volvo: ,,Ik wilde de basis al leggen in het chassis. Helaas vroeg Volvo een flink bedrag om het chassis in een andere kleur te leveren, dus koos ik ervoor om dat later te laten spuiten. Voor de basiskleur werd gekozen voor rood. In eerste instantie wilde ik Ferrari-rood, maar wegens copyright kwam daar veel gedoe bij kijken. Weeda transport uit Klundert heeft een alom bekend wagenpark met hun bekende rode kleur. Deze kleur rood was zo goed als gelijk aan het Ferrari-rood dat ik graag wilde, en na toestemming van Guido en Marco Weeda, is gekozen voor dat specifieke rood.

Kentie

De truck werd in zijn geheel opgebouwd door Sjaak Kentie. Het chassis werd dichtgewerkt met gladde skirts, waar lampenlatten onder kwamen. Bovenop werd een tranenplaat aangebracht, waarbij boven de regeneratieunit het Volvo-logo is uitgelaserd, zodat de warmte veilig weg kan, en achter de schotel is een gladde plaat gemonteerd. Ook een slangenrek met verlichting en uitgelaserde verlichte tekst werd geplaatst. Verder werd er een achterbumper in Deense stijl gemonteerd met een custom spatlap eronder. Om op evenementen helemaal netjes voor de dag te komen werd als finishing touch een schotelplaat met een airbrush van de alom bekende hoed van Andre Hazes toegevoegd.

Alcoa Durabright

Bovenop de cabine is een zwaailampbalk te vinden, en voorop de Globetrotter-cabine zijn een lichtbak, zes verstralers, waarvan vier boven en twee naast de lichtbak, aangebracht. De aluminium zonneklep daar onder was de eerste in zijn soort. Kentie monteerde ook een truck bullbar met vier verstralers, zogenaamde pablo lampen onder de spiegels, een onderspoiler bij de voorbumper met twee Deense daglampen en spatlappen. Het geheel rolt op een setje glanzende Alcoa Durabright velgen.

MW Designs

Na de opbouw ging de truck naar MW Designs waar Marcel en Willeke zich konden uitleven op het spuitwerk. Eerst werd de Volvo in zijn geheel rood gespoten. Daarna kwam het gedetailleerde werk. Op beide zijkanten en de achterkant van de cabine werden grote afbeeldingen van volkszanger Andre Hazes met airbrush gespoten. Ook de deurverlengers, sideskirts, gladde dekplaat achter de schotel, hoekschildjes, en voorzijde onder de voorruit werden niet overgeslagen. Hier zijn diverse afbeeldingen, muzieknoten, en sierlijke lijnen gespoten, evenals de terugkomende tekst ''zij gelooft in mij'' uit één van Hazes’ grootste hits. De wielnaven en wielringen werden ook rood gespoten. Zelfs de antennes op het dak zijn meegenomen in kleur. Daarna zijn er maar liefst zeven lagen blanke lak aangebracht en is het geheel afgewerkt met een laag zogenaamde zelfherstellende blanke lak. Later zijn er door ondergetekende nog twee in kleur matchende Andre Hazes silhouet decals gemaakt voor de portierramen.

Helemaal Af!

Na al het spuitwerk ging de truck weer terug naar Schoonhoven, waar het gehele interieur opnieuw bekleed werd. Vrijwel alle kunststof delen werden crème gespoten en de wanden, plafond, en bedplaat werden bekleed met crème-kleurig leer. Tegen de onderzijde van het bovenbed werd een fraaie lichtplaat met een Andre Hazes afbeelding gemonteerd. Delen van het dashboard en deurpanelen zijn bekleed met roodbruin leer, evenals de stoelen. Ook details als hendels, deurgrepen, en een deel van het klokkenstel in het dashboard zijn in die kleurcombi gespoten. In oktober was de truck eindelijk klaar om de weg op te gaan. Het resultaat is helemaal af en was ondermeer te zien tijdens de BIGtruck Trophy 2019.

William Siben, The Showtruck Channel

DEEL DIT ARTIKEL: