ROADTEST
ROADTEST
MAN zet nieuwe maatstaf
MAN zet nieuwe maatstaf
Het jaar 2020 zou een ‘druk’ jaar worden voor de truckfabrikanten: van MAN, Volvo en DAF werd het nodige vuurwerk verwacht. Maar door de coronacrisis zal alleen MAN dit jaar nog klanten kunnen bedienen met een volledig vernieuwde truckgeneratie, waarvan de TGX XXL het vlaggenschip is. Wij reden de 510 pk sterke nieuwe ‘gouden leeuw’ over onze testroute door de Ardennen naar de Baraque de Fraiture.
De nieuwe MAN heeft even op zich laten wachten. Na de introductie in februari werd het stil vanwege de corona crisis. Gelukkig draait inmiddels de fabriek in München weer en komen de eerste trucks nu de weg op voor testen. De reacties op de eerste foto’s van de nieuwe MAN waren overwegend behoudend. ‘Hoezo nieuw’ was een veelgehoorde reactie, maar geloof ons, je moet hem in het echt zien. Aan de buitenkant is, afgezien van de cabinestructuur alles nieuw. De deuren, de zijwanden, de opstappen, het front en het dak zijn echt helemaal nieuw ontworpen namelijk. De grootste verrassing is echter het interieur. Dat is compleet nieuw en je vindt eigenlijk niks terug uit de vorige generatie. De gebruikte materialen, het kleurgebruik en de indeling doen sterk denken aan een beroemd Zweeds truckmerk wat ook deel uitmaakt van de Traton familie, en daar is helemaal niks mis mee!
“Ik heb 750.000 km gereden met de huidige. Nooit iets vervelends mee gehad.”
De kenner is meteen om
Op de parking van de Nobis in Asten trekt de nieuwe MAN de nodige aandacht. Terwijl wij aan het meten zijn parkeert een chauffeur van H&S uit Barneveld, bekend van de trucks in lichtblauw met witte kleuren, zijn al wat oudere MAN, eentje met 420 pk. Vervuld van twijfel en met lichte afkeuring neemt hij de lijnen van de nieuwe MAN in zich op. Maar hoe beter hij kijkt, hoe sneller de twijfel verdwijnt. Ja, hij wil toch wel even binnenin kijken. Daar valt hij twee keer in grote verbazing: Kijk! De handrem is van de motortunnel verdwenen! En kijk! Er is ruimte gekomen tussen de rechter raamstijl en het spiegelhuis, wat de dode hoek aan die kant flink verkleint. Dan gaat het snel: de stoelen, het nieuwe dashboard, de nieuwe keuzeknop, de nieuwe displays, allemaal prachtig mooi. Het ontbreekt er nog maar aan dat hij een proefrit wil maken. De man gaat over twee maanden met pensioen en is ervan overtuigd dat het met de nieuwe MAN wel goed komt. “Ik heb 750.000 km gereden met de huidige. Nooit iets vervelends mee gehad.”
Praktijkman
Nu kregen we tijdens de introductie in Bilbao eerder dit jaar dezelfde indruk, maar niets kan op tegen het oordeel van een MAN-veteraan met vele, vele kilometers op de klok. Had hij ermee gereden, dan zou de volgende conclusie zijn dat de nieuwe MAN fijner stuurt. Dat hij toch wat anders klinkt dan de laatste EfficiëntLine 3’s van de voorgaande generatie. De nieuwe display laat veel meer informatie zien, maar niet op een manier die vermoeit, of dat je iets niet goed kunt zien. Alles in de MAN is nieuw, en zo ook de knopjes op het stuur. Die zijn nu zodanig dat je niet meer per ongeluk de radio hard zet als je achteruit rijdt. Verder zijn er heel veel knopjes en functies bij gekomen. Bijna te veel om in een dagje testrijden onder de knie te krijgen. Toch proberen we dat, en dan blijkt dat je met de knoppen op het stuur het de schermen van het tweede display naar voren halen, zodat je beter het verkeer in de gaten kunt houden. De instelmogelijkheden zijn legio, maar na enkele minuten scrollen en spelen heb je door dat MAN hier een flinke slag heeft gemaakt. Ook de andere schakelaars vonden allemaal een nieuwe plek waardoor het interieur een stuk overzichtelijker geworden is.
Multi schakelaar
Een hele nieuwe bedieningsvorm vindt plaats met een grote draai-druk knop waar je rechterhand eenvoudig op kan rusten. Met die multi schakelaar kun je heel veel zaken bedienen, bijna alsof het een Apple computer is. Dat vergt enige gewenning maar we kunnen ons voorstellen dat het ideaal is voor navigatie, audio, en heel veel andere functies. Toch wordt het allemaal wel heel veel wat je kunt regelen en instellen in de nieuwe MAN. Met alle slimme rijhulp systemen is de keuze groot en daar moet je echt even op studeren. Voor wie dagelijks met zo’n fraaie nieuwe MAN onderweg is leert dat snel, maar voor de incidentele springer blijft het toch een beetje zoeken naar de juiste instellingen.
Lagere voorruit
Kijken we wat verder om ons heen, dan valt de lagere voorruit op. Met de nieuwe generatie heeft MAN afscheid genomen van die extra hoge ruit. De nieuwe XXL heeft een nieuw dak, en de voorruit is gelijk aan die in de XLX en de cabine met laag dak. Daarmee creëert MAN veel meer opbergruimte. In de middenconsole is de ruimte in de uitschuifbare lades juist wat minder geworden. Dat heeft waarschijnlijk te maken met de standairco die bij MAN net als bij Volvo voorin gebouwd zit. Handig is een strip, het is bijna een plateau dat onderlangs de rechter display langs loopt. Goed voor een pen of wat muntgeld. De koelkast is groot genoeg en ook onder het bed kan de chauffeur zijn spullen kwijt. De indeling onder het bed was nooit optimaal maar ook hier heeft MAN mooie stappen gezet. Verder vallen de nieuwe spiegelhuizen op. Die zijn veel stijlvoller en iets kleiner dan die van de vorige generatie, maar door ze wat verder naar achteren te monteren, heb je veel minder dode hoek.
Aandrijflijn
De motoren voor deze MAN werden al eerder geïntroduceerd. In april 2019 om precies te zijn, tijdens de Bauma, het reusachtige bouw-event voor de bouw in München. De 510 pk van de testtruck markeren de sterkste 12,4 liter D26 motor. Nieuw daaraan is dat deze nu nog één turbo heeft in plaats van twee. MAN is niet zoals concerngenoot Scania EGR-vrij, maar past een ‘soft-EGR’ toe, dat moet leiden tot een lager AdBlue verbruik en betere efficiëntie. Wil je meer vermogen, dan moet je naar het grotere blok van 15,2 liter, ook een zespitter, goed voor 540 pk. Daarvan zijn dan nog twee sterkere varianten, van 580 en van 640 pk. Motoren waarmee MAN de concurrentie aangaat in het exceptioneel vervoer. Nieuw is verder een hypoïd as met een extra lange overbrenging, wat helemaal de mode is bij de huidige generatie Euro 6-D trucks. MAN noteert 2,31:1 eindreductie, en die zat hier ook in.
Slimme systemen
MAN heeft grote stappen gezet op het gebied van de systemen aan boord. Geheel in lijn met topmerken als Mercedes-Benz , Scania en Volvo grijpt de MAN ook zelf in bij het sturen. Zodra je over een lijntje gaat zonder dat je richting aan geeft dan klinkt niet alleen de lane guard, je voelt ook dat de truck zelf de koers corrigeert door te sturen. Overigens kun je dit ook gewoon uitschakelen, net als de lane guard, maar het is wel een mooi actief veiligheid systeem. Erg fraai is ook de dode hoek bewaking. Zodra de sensoren iets naast de truck zien dan gaat er een lampje branden in de A-stijl. Dit heeft de MAN overigens aan beide kanten. Als de truck dan ook nog in de richting van het object rijdt dan klinkt er ook een geluid. Overigens bewaakt het systeem de volle lengte van je combinatie, zelfs als dat een LZV is. Bijkomend voordeel: Zodra het lampje uit gaat ben je die andere auto voorbij!
Dynamisch zeilen
Ook erg slim is de ‘Efficientcruise’ op onze testauto. Dat systeem maakt gebruik van de kennis van de topografie en past daar de snelheid op aan. Een systeem wat we inmiddels bij alle merken aantreffen. Je kent het wel, vlak voor de top van de helling van het gas af, dan over de top rollen in de vrijloop om daarna gratis en voor niks te profiteren van de zwaartekracht. Een systeem waar veel chauffeurs niet erg enthousiast over zijn, maar gelukkig kun je altijd gas bijgeven. Bij MAN gaan ze echter een stap verder, en wel door de snelheid op vlakke wegen ook te laten variëren. Scania heeft dat ook gedaan maar die zijn er al snel van terug gekomen. Bij MAN heet het auf Deutsch ’Dynamisch Segeln’ en dat betekent dat de techniek de cruise control laat pendelen in snelheid. Als je 83 km per uur instelt in de cruise control dan zul je zien dat de snelheid oploopt tot 87. Dan laat de MAN echter het gas los waarna de versnellingsbak naar neutraal gaat. De truck rolt dan vervolgens uit tot 76 km per uur, waarna hij weer accelereert naar 87. Volgens MAN is dat zuiniger dan een constante snelheid en dat zal best, maar wij zijn geen fan van dit systeem. Je mag er dan iets zuiniger mee rijden, voor alles wat achter je zit is het een drama, en daar kost het zelfs brandstof. Tenzij je op een volstrekt verlaten snelweg zit is het dan ook eigenlijk een asociaal systeem, en dan moet je er zelf mee leren leven dat de truck steeds accelereert en weer afzakt. Wat ons betreft geen aanrader.
Conclusie:
De conclusie na twee dagen rijden, meten, kijken en voelen is dat MAN enorme stappen gezet heeft. Het uiterlijk is zonder meer indrukwekkend, en we zijn benieuwd hoe dat er straks in de kleur van de klant uit gaat zien. Technisch heeft MAN de zaken uitstekend voor elkaar en dat resulteert in een keurig verbruik en prima prestaties. Ook het interieur is helemaal up to date, en dat geldt zeker voor alle geavanceerde systemen aan boord. Met deze nieuwe generatie is MAN menig merk voorbij gestreefd en met dit interieur zal het merk nog vele chauffeursharten voor zich winnen.