REPORTAGE

REPORTAGE

Fraaie LZV voor Drent Transport

Fraaie LZV voor Drent Transport

Drent Transport uit het Friese Ureterp zet sinds kort een indrukwekkende LZV combinatie in voor ritten naar Scandinavië. De bijzonder fraai afgewerkte Scania R650 Highline motorwagen trekt een dolly met een 13,60 Krone oplegger en daarmee vervoert Drent een kwart meer aan volume met dezelfde vrachtwagen. Wij maken kennis in Ureterp met Willem en Djoeke, eigenaren van het familiebedrijf Drent Transport.

“We horen overal dat de nieuwe Scania’s het goed doen en voor mij was de aanschaf van een V8 toch ook altijd een droom”

Willem Drent is sinds 2007 actief als ondernemer in het wegtransport. Daarvoor was hij werkzaam als chauffeur voor Boonstra Transport, en later voor Vroegindeweij. ,,Bij beide bedrijven had ik het erg naar de zin en toen ik voor mezelf wilde beginnen kreeg ik van Vroegindeweij alle medewerking. Zij hebben ons enorm geholpen in het begin’’. Eigenlijk wilde Willem met zijn vriendin Djoeke de Vegt naar Australië vertrekken maar toen besloten ze samen op de vrachtauto te stappen als zelfstandig ondernemer. Samen maakten ze prachtige ritten, soms helemaal vanuit Noorwegen naar Spanje en dat soort dingen. Later kwam het stel eigenlijk bij toeval in de internationale verhuizingen terecht, en dan met name naar Scandinavië. In die nichemarkt heeft Drent Transport inmiddels een mooie vaste positie weten te realiseren. ,,We werken nu ook voor veel collega verhuizers als die een klus van- of naar Scandinavië hebben. We werken meestal met lokale verhuisploegen voor het laden en lossen, maar we hebben zelf ook een team wat met een bestelwagen vooruit rijdt. Die zorgen dan voor het inpakken en het demonteren van meubels en zo. Als de vrachtwagen komt dan staat alles vaak al klaar om in te laden’’ aldus Willem.

Samen op de truck

Het samen rijden op de vrachtwagen was een tijd waar Djoeke mooie herinneringen aan heeft. Met de uitbreiding van het bedrijf met twee kinderen groeide het gezin en daardoor is ze sindsdien de spil van het bedrijf voor wat betreft de administratie. Willem zit ook meestal op kantoor om alles te regelen, offertes uit te brengen en de planning te verzorgen. Willem: ,,We hebben nu vijf combinaties op de weg en de verhuisploeg met de bestelwagen. Daarnaast hebben we in onze nieuwe loods verwarmde en geïsoleerde opslag van inboedels. Alles bij elkaar is er best veel te regelen en te organiseren en daar zijn we samen druk mee’’. De trucks vervoeren vooral inboedels, maar ook bedrijfsmatige verhuizingen worden niet geschuwd. ,,Daarnaast vullen we het volume verder op met stukgoed waarvoor we een aantal vaste relaties hebben. Een groter volume is voor ons dan ook waardevol. We kunnen nu bijvoorbeeld een complete inboedel, een auto én een aantal meters stukgoed laden in één combinatie. Voor ons was dat reden om voor de LZV te kiezen’’.

Scania R650 Highline

De Scania R650 Highline werd geleverd door Scania dealer Rinsma in Drachten. Met deze Scania heeft Drent nu drie trucks van dat merk in de vloot. De andere twee zijn van dat andere Zweedse merk. ,,We horen overal dat de nieuwe Scania’s het goed doen en voor mij was de aanschaf van een V8 toch ook altijd een droom. Ik had er nog niet mee gereden toen ik hem kocht maar het rijdt echt geweldig. Vooral de sound is prachtig, ook al is er niks gedaan aan het uitlaatsysteem. Hij klinkt gewoon van zich zelf indrukwekkend’’. Dat het een R- cabine werd en geen S- is een kwestie van voorkeur: ,,Ik vind de R serie gewoon mooier om te zien doordat de proporties beter overkomen. Tenminste, dat is mijn mening’’.

Starre Krone dolly

Voor de nieuwe Ecocombi koos Willem voor Krone vanwege de ervaringen met dat merk. ,,We hebben prima ervaringen met de Krone organisatie en het product. Daar komt bij dat dit merk al veel expertise in huis heeft voor de toelating van ‘Langfahrzeuge’ in Duitsland. We hebben in overleg gekozen voor een starre dolly met een draaikrans. Dat draait bijzonder soepel en bovendien is dat een eis in Zweden. Door middel van het Krone DWC systeem worden de assen van de oplegger deels ontlast in de bochten. In combinatie met de Scania motorwagen met de sturende naloopas zorgt dat er voor dat we keurig binnen de Duitse draaicirkel van 12,50 meter blijven. De combinatie is volledig overeenkomstig de Duitse eisen opgebouwd, met alle extra veiligheid systemen zoals een achteruitkijk camera’’.

Uitstraling belangrijk

De gesloten oplegger is een Krone Dryliner Li, en dat staat voor licht geïsoleerd. De oplegger is inwendig 280 cm hoog en is voorzien van drie rijen bindrails die in de wanden geïntegreerd zijn. De oplegger is volledig gebouwd in de Krone fabriek in Lubtheen. De starre dolly is voorzien van extra brede 445/45R22,5 banden. Op speciaal verzoek van Drent zijn in de werkplaats van Boonstra Transport de aansluitingen van licht en lucht naar de achterzijde van de dolly verplaatst. ,,Daardoor voorkom je dat al die slangen altijd tegen het kopschot hangen waardoor het er slordig uit ziet’’. Verder liet Drent Transport de wielen in twee kleuren spuiten en werd de combinatie voorzien van de fraaie reclame van het bedrijf. Het logo is een typisch Scandinavisch Vikingschip met het zeil in de vorm van de letter D van drent. Aan het spuitwerk is veel aandacht besteed want uitstraling is belangrijk voor Drent Transport. Het geheel ziet er dan ook uit om door een ringetje te halen.

Bekijk de video

Iep van der Meer

DEEL DIT ARTIKEL: