REPORTAGE

REPORTAGE

LNG rijden, dat went snel

LNG rijden, dat went snel

Chauffeurs Hido Meskic en Sieds de Goede rijden sinds kort met trucks die op LNG rijden, dat is sterk afgekoeld aardgas. Voor beide chauffeurs is dat iets geheel nieuws. Met BIGtruck deelden ze hun eerste ervaringen.

Cornelissen is een veelzijdig bedrijf met een wagenpark van 365 eenheden. Mede door de vragen van klanten rijdt ruim tien procent van de vloot op LNG. Gereden wordt met trucks van Iveco en sinds kort ook van Scania. Chauffeur Hido reed hiervoor op een DAF CF, maar sinds kort rijdt hij op een Iveco Stralis NP 400. “Dus ik was een tikje wantrouwend: zou die gasauto wel vooruit willen? Nou dat viel dus flink mee. Bovendien is deze LNG-truck een stuk stiller,” aldus Hido. Ook ten aanzien van het interieur is Hido wel te spreken over de Iveco. “Alles zit bij de hand, de Iveco is een stuk beter geworden.” Toch heeft hij ook een duidelijk verbeterpunt: “De zit in de cabine is vrij hoog. Het stuur is voor mij voldoende verstelbaar, maar ik kijk toch tegen de zonneklep aan. Daar heb ik in de DAF geen last van.” Hido zit in de retaildistributie zoals dat heet, en bevoorraadt Albert Heijn supermarkten. De begintijd van zijn werkdag is nu nog variabel, soms wel midden in de nacht, maar hij weet dat hij binnenkort in de ochtend op steeds op dezelfde tijd kan beginnen.

“Mijn eerste Scania, was een V8. Daarmee vergeleken is een Scania op LNG wel heel stil.”

Scania

Sinds enige tijd is ook de Scania G 410 LNG in het wagenpark van Cornelissen te vinden. Chauffeur Sieds de Goede, die al bijna veertig jaar in het vak zit, kreeg er eentje. “Mijn eerste Scania, ik werkte toen natuurlijk bij een heel ander bedrijf, was een V8. Daarmee vergeleken is een Scania op LNG wel heel stil”, lacht hij. “Ik kan er wel aan wennen. Bovendien lijkt deze truck zuiniger dan de garage mij opgaf. Zij gaan uit van duizend kilometer actieradius, maar er zit wel honderd kilometer meer in, denk ik. Daar komt bij dat het koppel er echt wel in zit bij zo’n gasmotor. Deze trekt net zo lekker als de V8 van een aantal jaren geleden.” Ten aanzien van achteruit rijden om te kunnen aandocken, toont Sytse zich onder de indruk van de manoeuvreerstand van de Opticruise automaat van het merk. Hido vindt de ZF-AS-Tronic van de Iveco ‘iets te heftig reageren’, maar tot schade heeft dit (nog) niet geleid. Sieds trof in zijn nieuwe Scania verder een luxe stoel, een keurige standkachel, handsfree telefoon en extra speakers.

Tanken

De chauffeurs van Cornelissen zijn intern opgeleid om veilig LNG te kunnen tanken. “Dat is even een ritueeltje, maar dat hebben we wel onder de knie”, zeggen de heren. Cornelissen heeft een eigen door Rolande opgeleide instructeur om de chauffeurs met het tanken vertrouwd te maken. “We tanken op diverse tankstations verspreid over het land. LNG trucks krijgen steeds grotere tanks, waardoor je niet meer elke dag hoeft te tanken.“

Tim de Jong

DEEL DIT ARTIKEL: