ROADTRIP

ROADTRIP

Oldenburger: DAF Ecocombi op HVO100

Oldenburger: DAF Ecocombi op HVO100

Oldenburger Transport was één van de pioniers op het gebied van internationaal rijden met Ecocombi combinaties. Door de inzet van deze 25,25 meter lange combinaties bespaart Oldenburger rond de 20% aan CO2 uitstoot, maar doordat er nu ook op HVO100 wordt gereden loopt die besparing op tot vrijwel 100%. Wij maakten een rit naar Zweden met zo’n indrukwekkende en vooral duurzame combinatie met een lading bloemen en planten aan boord.

We stappen op in Hoogeveen waar chauffeur Robert Harmsen de combinatie overneemt van binnenland chauffeur Rik Willems. Robert: ,,De collega’s rijden overdag verzamelritten en dan brengen ze de auto’s op naar onze vestiging in Hoogeveen. Van hieruit kunnen we namelijk binnen de 4,5 uur rijtijd naar Travemünde rijden waar we de boot op gaan. Op die manier zitten we nooit met de uren in de knoop en hoeven we onderweg niet te stoppen in Duitsland’’. Na een bak koffie rijden we de nacht in met de 25,25 meter lange Ecocombi. Het gewicht blijft dankzij de lading bloemen en planten binnen de in Duitsland maximaal toegestane 40 ton. Robert: ,,Eigenlijk komen we daar altijd wel goed mee weg, alleen kunnen we als retourvracht niet alles aannemen wat we zouden willen vanwege het gewicht’’.

Ook voor het milieu

De toepassing van een Ecocombi zorgt voor een behoorlijke reductie van de CO2 uitstoot. Meer meenemen met één krachtbron helpt, dat is een logisch verhaal. Verder is gewichtsbesparing belangrijk als je met een Ecocombi door Duitsland wilt rijden. Voor Oldenburger was dat reden om te kiezen voor een elektrische TRS transportkoeling. Die wordt door een PTO aangedreven aggregaat gevoed en dat is alles bij elkaar compacter en lichter dan een diesel. Ook de Carrier Vector koelmotor op de oplegger wordt door het aggregaat gevoed waardoor ook daar de dieselmotor niet aan hoeft. Alle stroom wordt dus opgewekt door de DAF dieselmotor, en die loopt op de hernieuwbare brandstof HVO 100. HVO100 is de pure versie van Hydrotreated Vegetable Oil en daarmee reduceert de totale CO2 uitstoot tot 90 procent. De pure versie, dus HVO100 voldoet aan de EN15940 norm en is door DAF goedgekeurd als brandstof voor dieselmotoren. De door Oldenburger getankte HVO100 wordt geproduceerd door OrangeGas en gedistribueerd door Fieten Olie.

“De inzet van Ecocombi’s zorgt al voor een belangrijke terugdringing van de uitstoot”

Er komt meer bij kijken

We rijden door een donker Duitsland en we vragen Robert naar zijn ervaringen met de Ecocombi. ,,Ik vind het leuk om er mee te werken want het is veel uitdagender. Je moet met meer dingen rekening houden, meer dingen regelen en bovendien is het bewerkelijker. Je moet inschatten of je klanten in de motorwagen of in de trailer laad, vaker aan- en afkoppelen en soms overladen. Je moet gewoon een stapje verder vooruit denken en daarmee vergt het wat meer van de chauffeur dan het rijden met een standaard trailer. Je bent er continu mee bezig maar ik vind het leuk om te doen’’ aldus Robert. Inmiddels zijn we aangekomen in Travemünde waar we netjes in de gewenste rij staan voor de boot. Om ons heen staan al meer 25,25 meter combinaties van andere Nederlandse vervoerders. De Ecocombi is duidelijk de nieuwe norm aan het worden, hoewel de 40 ton limiet in Duitsland nog een belangrijke hindernis is voor velen.

Finnlines

We schepen in op de Finnpartner, een vrij oude en weinig populaire vrachtboot van Finnlines. Van comfort is geen sprake in de hut. Er is geen raampje en zowel in het meubilair als in de vloerbedekking zitten verdachte vlekken. Ondanks het gerammel van de houten tussenwandjes op de dieseldreun vallen we in slaap om de volgende ochtend ruim voor het ontbijt gewekt te worden. Rond een uur of tien rijden we Zweden binnen. Hier is zo’n Ecocombi niks bijzonders en rijden er zelfs zogenaamde ‘Double-A’ combinaties waarbij twee 13,60 trailers worden voortgetrokken. Die Super EcoCombi zou de volgende stap kunnen worden in Europa, maar eerst maar eens een volledige Europese dekking voor de Ecocombi, zo vindt ook chauffeur Robert.

DAF XF480FAN

We rijden naar Helsingborg waar Oldenburger een overslagloods heeft. Robert zit lekker te sturen in zijn DAF XF480 Super Space Cab. Een truck waar hij bijzonder tevreden over is. ,,Vooral de cabine is fantastisch. Zoveel ruimte en zulke goede bedden vind je verder nergens en dat stukje comfort is gewoon erg belangrijk’’. Ondanks de grote lengte van de combinatie rijdt Ronald met speels gemak over industrieterreinen, over rotondes en op bedrijfsterreinen. In Helsingborg lossen we een aantal plantenkarren die door een collega worden meegenomen. Vervolgens gaan we richting Göteborg waar we de eerste klant lossen. Een klein winkeltje, en dat doen we met de motorwagen. Vervolgens lossen we bij de eerste van drie Ikea filialen. Robert: ,,Hier werkt alles op bloktijden waarbinnen je moet lossen. Dat is wel eens lastig, maar het fijne is dat je nooit hoeft te wachten’’. Hij zet het hele span keurig voor het dock en we beginnen te lossen.

Motor loopt door

Vervolgens is het even gedaan voor vandaag. We vinden een parkeerplaats bij een tankstation waar ze hamburgers verkopen. ,,We zijn nu samen maar alleen red ik me vaak wel met de magnetron. Ik heb altijd eten bij me waardoor ik overal kan overnachten’’. We nemen de dag nog even door waarna we de cabine in duiken. De DAF motor blijft de hele nacht lopen vanwege de koeling en al snel ben ik in slaap gewiegd door de zacht brommende Paccar MX13 motor. Om vijf uur de volgende ochtend is Robert al weer actief. We moeten om zes uur bij de volgende Ikea voor de ramp staan namelijk. Ook dat loopt gesmeerd en nadat we nog een adres lossen ten noorden van Göteborg zijn we leeg. Een telefoontje leert dat we ook retourlading hebben, en nog wel in de buurt ook! De lading bestaat uit lichte pallets die we laden op een adres wat Oldenburger graag voor zich zelf houd.

Zelf rijden

Alles bij elkaar zit er wel wat tijd in het retour laden maar mooi op tijd rijden we weer naar de boot. Aangezien ik het LZV certificaat op zak heb mag ik terug naar de boot rijden. Zo’n certificaat is in Zweden niet eens nodig, maar het zou wat vertrouwen moeten scheppen. Dat gaat meteen mis als ik van de parking af wil rijden. Ik ben zo gefocust op de spiegels dat ik de afrit mis met als gevolg dat ik achteruit een bochtje moet maken. Dat is meteen peentjes zweten dus, met een lachende Robert naast me. Gelukkig gaat het verder allemaal prima en hoewel de DAF met zijn 480 pk niet heel hard omhoog gaat rijdt het prima. De volledig luchtgeveerde combi rijdt als een bus en de lange aanhangwagen volgt boven verwachting, zo netjes. In Malmö rijden we de MS Europaling van de Finnlines op. Een veel moderner schip dan op de heenreis. Bovendien krijgen we zo’n beetje de meest luxe cabine, met uitzicht naar voren en met een extra ruime badkamer. Hiermee wordt de reis afgesloten met een soort minicruise!

Bekijk de video

Alles proberen

Duurzaamheid wordt steeds vaker gevraagd door de klanten en voor een onderneming als Oldenburger Transport is het een uitdaging om daar aan te voldoen. Directeur Frans van Bergeijk van Oldenburger Transport: ,,De inzet van Ecocombi’s zorgt al voor een belangrijke terugdringing van de uitstoot maar we kijken verder. Onder andere onze klant Ikea vraagt om duurzaam transport en daarvoor kijken we naar alle opties. Veruit de eenvoudigste manier is de inzet van HVO100 als brandstof. De voordelen zijn legio, want daarvoor kunnen we gewoon onze DAF trucks inzetten die normaal op diesel rijden. Dat betekent geen extra investering in de trucks, een grote actieradius en een prima restwaarde op termijn. Een nadeel is de iets hogere literprijs aan de pomp. Een ander voordeel van HVO 100 is dat bij calamiteiten de trucks overal kunnen tanken. Toch zetten we nu ook in op LNG en kijken we serieus naar elektrisch rijden voor het voor- en natransport. Op dit moment zetten we onze zware bakwagens nog in voor de distributie in steden als Stockholm, Kopenhagen en Wenen, maar op termijn zou dat ook elektrisch kunnen’’.

Iep van der Meer

DEEL DIT ARTIKEL: