TRUCKNIEUWS

TRUCKNIEUWS

Nieuwe MAN: in alles beter

Nieuwe MAN: in alles beter

Zo op het eerste gezicht komt MAN met een facelift voor de hele truckrange. Maar wie verder kijkt ziet dat er zeker bij de TGS en TGX een zo goed als compleet nieuw model wordt neergezet. Het nieuwe gezicht is ook te zien bij de lichtere modellen en bij de bouwtrucks.

Van de grote TGX-cabine zijn de voornaamste carrosseriedelen vervangen, maar er is meer, veel meer. MAN heeft de truckseries helemaal up to date gebracht met nieuwe dashboards, bedden, andere bediening, nieuwe beeldschermen, nieuwe buitenspiegels, een draaistoel in de ‘Individual’ uitvoering van de TGX. Over die Individual uitvoering straks meer. Het enige dat voor nu niet is veranderd zijn de aandrijflijnen, dus nog steeds kan gekozen worden uit 430, 470, 510 en 640 pk voor de sterkste versies, al is de 12,4 liter D26 motor wel 70kg lichter geworden. Verder is er een negen liter D15 motor voor het segment 330, 360 en 400pk. Om het vermogen op de weg te krijgen, heeft MAN een lichtere variant van de hypoïd-as ontwikkeld. Met name Nederlandse klanten willen in toenemende mate een as met een lange overbrenging. Tot nu kon MAN 2,53:1 leveren, maar nu komt daar een 2,31:1 overbrenging bij. Die staat garant voor lagere toerentallen en daarmee een lager brandstofverbruik. De maximum aslast bedraagt op Europese wegen 44 ton. Volgens MAN zijn de nieuwe trucks tot tien procent zuiniger dan hun voorgangers met Euro 6C motoren. MAN doet het voorlopig met deze motoren, maar onder de Traton paraplu wordt bij Scania een nieuw dertien liter blok ontwikkeld, dat we ook onder deze fraaie cabines zullen gaan zien.

“Dit is voor dit merk een flinke stap vooruit en zal chauffeurs beduidend meer op hun gemak stellen”

ADAS

MAN moest wel weer de trom roeren, omdat aartsrivaal Mercedes-Benz zijn trucks met hoogwaardiger techniek uitrust, hetzelfde zagen we al bij de Zweedse merken, bij DAF en recentelijk ook Iveco. Het tussen de lijnen blijven rijden krijgt een nieuwe dimensie doordat de truck duidelijk actiever meestuurt. Voor chauffeurs is dit beslist even wennen. Het systeem kiest een punt in het midden van de weg en dat betekent dat ook op bochtige provinciale wegen in Spaanse bergen, waar we de eerste kilometers reden, de MAN actief meestuurt om de truck zo netjes mogelijk door de bocht te laten gaan. Dankzij het nieuwe dashboard, dat net niet te fancy is, maar wel volledig laat zien met welke instellingen van de Efficientcruise onderweg is en in welk programma de aandrijflijn zijn vermogen afgeeft. Dit is voor dit merk een flinke stap vooruit en zal chauffeurs beduidend meer op hun gemak stellen. Ook in files helpt de MAN een handje mee. De Traffic Jam Assist kan worden ingeschakeld tot 40 km/u en neemt de chauffeur werk uit handen in files door zelfstandig de aandrijflijn, remmen en besturing aan te sturen.

Rijden

Het eerste wat opvalt zijn de nieuwe spiegels. MAN gebruikte tot nu toe onnodig grote spiegelhuizen die het zicht schuin voor de cabine flink in de weg zaten. Dat is met de nieuwe spiegelhuizen nog steeds niet voldoende opgelost, maar het is een grote stap voorwaarts. Wie met de MAN-ingenieurs spreekt hierover, merkt dat ze het niet hardop zeggen, maar dat ze wel pretenderen dat de grote concurrent uit Stuttgart te snel is geweest met hun Mirrorcam systeem. MAN zegt in de wandelgangen dat ze een soortgelijk systeem heeft, maar dat dit op een later tijdstip wordt geïntroduceerd. Nieuw en opvallend aan het dashboard is een tweevoudig keuzewiel, waarmee de chauffeur door een menustructuur van vele elektronische mogelijkheden en instellingen wordt gevoerd. De TGX wordt in Nederland standaard met zo’n keuzewiel uitgerust. Mooi zijn verder de nieuwe stoelen en het nieuwe stuurwiel. Dat stuurwiel is wat kleiner dan het vorige en het heeft meer bedieningsfuncties, die je met je duimen bedient.

Individual

Het chauffeurscomfort geeft van MAN bijzonder veel aandacht gekregen. Zo mogelijk zijn de trucks nog stiller geworden. In de Individual uitvoering biedt MAN comfortabele stoelen met fraaie bekleding en een draaimogelijkheid voor de passagiersstoel. Verder kan MAN af fabriek in plaats van een bovenbed een kastenwand leveren, al dan niet met en stijlvolle koffiezetter. Bij het onderste bed biedt MAN een uitrolbare hangmat, waarin je kunt gaan liggen om TV te kijken, want ook een TV scherm ontbreekt niet. Vanuit zijn bed kan de chauffeur alles functies in de cabine bedienen, inclusief sfeerverlichting met keus uit meerdere kleuren. Onder het bredere bed bevinden zich opbergruimten en een uitschuifbare koelkast. Helemaal in de hoek onder het bed een dikke subwoofer van 2500 Watt. Van buiten herken je de Individual aan zijn mooiere zonneklep. MAN levert een standaard zonneklep die gewoon recht toe recht aan is, de Individual zonneklep is duidelijk mooier. Dat geldt ook voor een reeks details die je pas ziet wanneer je de tijd neemt om even goed te kijken. Zo zit er onderin het bestuurdersportier een serie schakelaars die ervoor zorgt dat de chauffeur niets steeds voor elke kleinigheid weer zijn cabine in hoeft. Denk aan het aan of uit zetten van de PTO. De nieuwe MAN’s hebben complete LED-verlichting, waarbij er in het lamphuis ook nog een logo van het merk zit verstopt. Mooi subtiel natuurlijk!

Traton Effect

De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat enkele nieuwe features van de MAN sterk doen denken aan het andere merk in de Traton-groep, Scania. Denk dan aan de stengel aan de stuurkolom waarmee de transmissie wordt bediend en de retarder. Denk aan de elektrisch bekrachtigde handrem op het dashboard, terwijl MAN de laatste was met een hendel op de vloer rechts van de chauffeursstoel. De ‘slimmigheid’ van die rem heeft MAN ook van Scania overgenomen. Dan is er nog het uitklaptafeltje aan de passagierskant van het dashboard. Dit is zelfs exact hetzelfde model als dat wat we kennen van Scania.

April, mei

Al dit moois komt al snel naar de Nederlandse markt. Importeur MAN Nederland verwacht dat eind april, begin mei de eerste TGX trucks zullen arriveren. De kleinere TGL en TGM modellen komen over enkele maanden, evenals de bouwvoertuigen die meest een TGS cabine hebben. Die TGS is een belangrijke voor MAN, dat in ons land marktleider is in het bouwsegment. Voorlopig is men in het Noord Spaanse Bilbao nog druk bezig met demoritten met het vlaggenschip de TGX, waarvoor ook tal van klanten uit ons land gedurende enkele weken worden ingevlogen.

Bekijk de video

Tim de Jong

DEEL DIT ARTIKEL: