TRAINING

TRAINING

E-Learning ideaal voor Tachograaf-opleiding!

E-Learning ideaal voor Tachograaf-opleiding!

Iedereen kent het dilemma voor het halen van de Code95 punten, je bent er een hele dag mee zoet. Dat hoeft echter niet, want je kunt ook met E-Learning een eind komen. Door vier uren op je smartphone, tablet of PC de cursus Digitale Tachograaf te volgen hoef je nog maar drie uren de klas in. Wij namen de proef op de som bij Trucktraining Twente.

Voor de e-learing moet je jezelf eerst registreren via www.trucktrainingtwente.nl waarna je een inlogcode en een wachtwoord krijgt. Let op, je krijgt pas tien dagen voordat je de cursus ‘live’ bijwoont de inlogcode. Vervolgens moet je minimaal vier uur ingelogd zijn en de vragen beantwoorden, maar het systeem onthoudt zelf de tijd. Hier en daar een half uurtje wachttijd nuttig besteden wordt dus keurig opgeteld, en dan zit je zomaar aan die vier uur. Anders dan bij een cursus waar je de hele dag in de klas zit is er wel een limiet aan verbonden. Je moet de vragen in de digitale omgeving met minimaal een 7 als eindcijfer beantwoorden. Als je dat allemaal gedaan hebt dan krijg je een digitale oorkonde als bewijs dat je de cursus met goed gevolg hebt doorlopen. Dat certificaat moet je dan meenemen naar de cursusavond.

“Ben is een man van de praktijk en hij weet precies wat de problemen zijn waar chauffeurs tegenaan lopen”

Landcode

Zoals gezegd deden wij de cursus ‘Digitale Tachograaf’ bij Trucktraining Twente in Denekamp. In een keurig klaslokaal worden we met koffie ontvangen door Ursula en Ben Workel. In het lokaal heeft Ben verschillende verschijningsvormen van de tachograaf als voorbeeld liggen. Eigenlijk heeft hij alles bewaard vanaf het werkboekje tot en met de nieuwste ‘smart tachograaf’ zoals die nu in nieuwe trucks zit. Ben weet het verhaal op zijn eigen ontspannen wijze te vertellen aan de hand van voorbeelden en valkuilen. Een bekende valkuil is bijvoorbeeld het invoeren van de landcode als je in het buitenland bent. Dat moet aan het einde van iedere dag plaatsvinden om controle op cabotage mogelijk te maken. Als je dat vergeet dan kan dat 350 Euro per overtreding kosten, en dat tikt hard aan! Ook het automatisch op rust zetten van de tachograaf is iets waar je op moet letten. Als de klok op rust staat en je bent toch aan het lossen dan kan dat maar liefst 550 Euro kosten. Het is maar dat je het weet!

Veel nieuwe inspecteurs

Voor de controle op de nieuwe Smart Tachograaf die nu in alle nieuwe trucks zit zijn----nieuwe inspecteurs aangenomen bij de inspectie. Dit zijn allemaal ICT-ers en die kijken puur naar data. Frauderen is met de nieuwe generatie weer wat moeilijker geworden doordat de kitas, de pulsgever die het snelheidssignaal doorgeeft, een unieke code heeft. Die code moet matchen met die van de tachograaf. Verder is het met de nieuwe tachograaf zo dat je al rijdend gecontroleerd kunt worden. Alleen als er onregelmatigheden worden geconstateerd wordt je staande gehouden. Voor wie alles goed doet is dat dus goed nieuws, alleen is de vraag hoeveel chauffeurs echt alles goed doen. De meeste overtredingen zijn volgens Ben Workel bedieningsfouten en daarom is kennis over de tachograaf zo belangrijk. ,,Een voorbeeld van zo’n bedieningsfout is als je met dubbele bemanning rijdt. Het wisselen van de kaarten moet dan binnen een minuut plaatsvinden nadat je op de uitwerp knop gedrukt hebt. Als het langer duurt, bijvoorbeeld doordat je afgeleid bent, dan betekent dat een 24 uurs registratie, en dat wil je niet. Met twee man wil je namelijk een 30 uur registratie. Je kunt dan 21 uur rijden in die periode zonder dat daar rustpauzes in gemaakt hoeven te worden’’.

Gehaktbal

Ben Workel neemt ons in drie uur tijd door de stof heen en demonstreert met een werkende tachograaf hoe je de verschillende instellingen moet doen. Er is tijd genoeg voor vragen, bijvoorbeeld over wanneer je ‘Out of scope’ mag instellen, of wat je moet doen als je voor een boot staat te wachten. Ben is een man van de praktijk en hij weet precies wat de problemen zijn waar chauffeurs tegenaan lopen. Daardoor kan hij op alle vragen de antwoorden geven, en dat zijn soms niet de gewenste antwoorden die chauffeurs willen horen maar wel de legaal juiste. Samen met de vier uren e-learning is een cursusavond van drie uren eigenlijk precies goed om alle stof door te nemen. Nog langer doorpraten in een klaslokaal over een digitale tachograaf maakt het zeker niet zinvoller of spannender, en deze cursus is dan ook behoorlijk populair. Eigenlijk heeft de e-learning maar één groot nadeel: De lunch met de befaamde gehaktbal van Ursula zit er niet bij in.

Iep van der Meer

DEEL DIT ARTIKEL: