Voorwoord BIGtruck nummer 2 - 2020

BIGtruck in het nieuw!

BIGtruck is inmiddels aan zijn achtste jaargang begonnen en dat vieren we met een nieuwe vormgeving. Met meer variatie in de opmaak, meer ruimte voor opmerkingen, fotobijschiften en linkjes kunnen we nu nog meer laten zien. Hiermee wordt het modernste transportmedium van Nederland nog interactiever en leuker om te lezen. Mooier, completer, informatiever en interactiever dus, maar nog steeds gratis!


In dit nummer aandacht voor de Super EcoCombi. In Nederland is de Ecocombi of LZV al 20 jaar een vertrouwd gezicht op de weg. Met 25,25 meter lengte en 60 ton totaalgewicht leveren de ruim 2000 ecocombi’s dagelijks een belangrijke bijdrage aan een veilig en duurzaam wegtransport. Ook in een aantal andere landen lijkt het besef door te dringen dat langere, zwaardere combinaties de enige weg zijn om de groei van de consumptiemaatschappij duurzaam én efficiënt het hoofd te bieden.


In de Scandinavische landen, maar verrassend genoeg ook in Spanje is de volgende stap al gezet met de Super EcoCombi. Dat is een combinatie die bestaat uit een trekker, een dolly en twee 13,60 meter lange opleggers. Met totaalgewichten tot 72 ton is dat nog duurzamer en efficiënter, terwijl de aslasten nog lager zijn dan bij een standaard 40 tons combinatie. In Nederland gaan dit jaar de eerste proeven van start over een aantal geselecteerde trajecten. BIGtruck nam een voorschot en legt uit wat er mogelijk is aan de hand van een combinatie van één van de deelnemers aan de proef, Koeltrans uit Angeren.


Verder in deze BIGtruck een kijkje in het verleden in het DAF museum, maar ook een blik in de toekomst met Nikola. Vverder een verhaal met de Actros van Van der Hoef en een kijkje in de keuken bij Ford Trucks in Turkije. Exclusief voor BIGtruck wisten we ook een unieke Scania Longline op de foto te zetten in eigen land. Kortom, je leest het in BIGtruck!


Veel leesplezier in deze nieuw vormgegeven BIGtruck.

’Keep on Truckin’


Iep van der Meer