REPORTAGE

REPORTAGE

Scania Winter 2020

Scania Noorwegen organiseert jaarlijks het evenement ‘Scania Winter’ in de wintersportplaats Trysil. BIGtruck werd uitgenodigd om kennis te maken met de nieuwste modellen van het Zweedse merk in een lekker dik pak sneeuw. Een unieke kans om te rijden met 25,25 meter lange combinaties, de nieuwste motoren en zelfs een echte bergingstruck met een truck op de lepel! Onze begeleider op die stoere Scania R580 V8 8x4 bergingstruck is Julianne Brox. Inderdaad, een hoogblonde jongedame die je aan alles doet denken, behalve truckberging.


Julianne is een aantrekkelijke jonge blondine, zeg maar een typische Scandinavische schone. Met haar blonde haren en haar fraaie nagels verwacht je niet met een truckberger te maken te hebben, maar dat is wel degelijk wat ze doet voor haar werk. Net als haar vader werkt Julianne voor Tromsø Assistanse As als bilberger. Dat laatste heeft niets met billen, maar alles met auto’s te maken. Julianne begon op een afsleepwagen maar doet inmiddels ook truckberging voor Falk. Tijdens Scania Winter is ze begeleider op een schitterende Scania R580 V8 8x4 truckberger met een Saferec/Vulcan V70 bergingsopbouw. De rondom luchtgeveerde vierasser is ideaal voor dit werk doordat van alle assen de lucht volledig afgelaten kan worden. Daardoor ligt de truck als een massief blok op de weg. Juist die stabiliteit is belangrijk bij het bergen.

Scania heeft de nodige ervaring met de strenge Scandinavische winters, dat wordt benadrukt tijdens Scania Winter 2020

78 ton en 35 meter lengte

Voor de foto’s en om ons een impressie te geven hoe dat rijdt wordt er een fraaie Scania R650 met kipper aanhangwagen op de lepel gezet. De bergingstruck pakt de geladen kipper moeiteloos op waarna de voorwielen worden vastgesjord met spanbanden. We rijden alleen op het afgesloten terrein, want op de openbare weg zou de aanhangwagen er achter weg moeten. ,,Dat mag alleen vanaf een ongeval naar de eerste mogelijkheid om af te koppelen. Voor vervoer over langere afstanden mag je zo niet rijden, maar het kan wel’’ aldus de begeleider. We rijden over een bochtig parcours met een aantal hellingen. Daarbij is voorzichtigheid geboden want met 35 meter en 78 ton totaalgewicht is het een hele sleep. Daar komt bij dat alleen de vier assen van de bergingstruck remmen. ,,Op de openbare weg zouden we de sleep met een slang kunnen laten remmen maar dat heeft hier geen zin. Je moet alleen wel opletten, want het gewicht duwt je zo in een schaarbeweging als je niet oplet’’. Best spannend dus, maar we komen zonder kleerscheuren aan.

Indrukwekkend

Als Zweeds merk heeft Scania de nodige ervaring met de strenge Scandinavische winters en dat wordt weer eens benadrukt tijdens Scania Winter 2020. En dat een Scania het doet in de winterkoude, dat wisten we natuurlijk al, maar toch blijft het indrukwekkend om zelf te ervaren hoe de lokale chauffeurs er mee om gaan. Waar bij ons vijf centimeter sneeuw en een nachtvorstje al genoeg zijn voor een nationale crisis daar kijken de Noren niet op van een meter sneeuw. Toch is het dit jaar wat minder allemaal, want tijdens ons bezoek heeft het al een paar dagen niet meer gesneeuwd. Er ligt nog genoeg, maar met temperaturen boven nul is het eigenlijk veel te warm voor deze omgeving. Bovendien wordt het rond het vriespunt veel gladder dan als het hard vriest. Vooral regen is desastreus op een ijslaag. Het wordt dan spiegelglad, maar dat maken we gelukkig niet mee.

IJskettingen voor het zware offroad werk door sneeuw en ijs.

Scania 580S B-Double

Eén van de trucks waarmee we de weg op gaan is een 580S. Jazeker, bij de S modellen staat de letter voortaan achter het cijfer. Het is een typische Scandinavische trekker met een sleepas en in dit geval zelfs uitgerust met automatische sneeuwkettingen. Zoals alle trucks in de line-up heeft ook deze Scania lastoverheveling waarbij je extra gewicht op de trekas kunt geven voor tractie. In combinatie met de sneeuwkettingen kom je echt overal uit met deze trekker. De beide VAK trailers volgen keurig en eigenlijk is dit wat mij betreft de ideale LZV. Met de trekker kun je met beide trailers bij de klant voor de deur komen en met één trailer mag je zelfs de binnenstad in. Het span volgt echt fantastisch en zeker vooruit rijdt deze combinatie heel erg eenvoudig. Zelfs de rotonde vormt geen enkel probleem. Zelfs op het nauwe bosweggetje slingert de 25,25 meter lange combinatie keurig door de krappe bochtjes.

Voortaan staat bij de S modellen het vermogen voor de letter.

Zes of acht?

Nieuw in het programma zijn de 500 en de 540 pk versies van de 13 liter motor. De 540 hadden we al in onze BIGtruck RoadTest, maar dit is voor mij de primeur. Na de rit met de 580S is het verschil met deze R540 afgezien van het ontbreken van de V8 brom vrijwel nihil. Alleen als je nauwkeurig naar de snelheid kijkt dan blijkt de zes cilinder drie kilometer langzamer te klimmen op de testhelling in het parcours. De R500 die we vervolgens rijden doet het op zijn beurt nog eens drie kilometer minder snel. De voordelen van de 13 liter zes cilinder ten opzichte van de roemruchte V8 zijn echter groot. Niet alleen is de zespitter zuiniger, hij is ook lichter en, niet onbelangrijk, betaalbaarder. Toch zien we in Noorwegen nog heel veel V8 modellen onderweg. Noorse klanten zijn veeleisend en ze kiezen vrijwel standaard voor alle opties en de zwaarst mogelijke krachtbron. Een ideale markt dus voor de beide Zweedse merken want allebeide hebben ze de sterkste trucks die je in Europa kunt kopen.

Schuiven en spelen!

Maar natuurlijk is zo’n winter avontuur niet compleet zonder een stevig potje sneeuwschuiven. Scania heeft een R500 6x4 voorzien van een sneeuwploeg met een agressiefogende haaiebek. Deze sneeuwploeg heeft een V-vorm en is vooral geschikt voor smalle bergwegen. Door de sneeuw naar weerskanten weg te ploegen ontstaat er een drie meter breed sneeuwvrij pad. Het rijden met zo’n sneeuwploeg is altijd spectaculair. Dat geldt ook voor de stoere G500 6x6 met zijn enorme 1600 R 22,5 banden in enkele montage rondom. Met alle sperren ingeschakeld en speciale ijskettingen om de middelste as rijden we door een meter dikke sneeuw een bergpad op. Op de helling is een soort trike baantje voor trucks uitgezet en dat is ontzettend leuk om te doen. In de eerste versnelling loopt de Scania vrijwel probleemloos over de gekste hindernissen heen. Daarbij doet de truck dingen die je in de praktijk nooit tegenkomt maar de stoere zwarte kipper laat zien dat het gewoon kan als het echt moet!

Bekijk de video

Iep van der Meer

DEEL DIT ARTIKEL: