TOEKOMST

TOEKOMST

Iveco en Nikola laten de toekomst zien

Afgelopen najaar gaf het moederbedrijf van MAN en Scania, een inkijkje in de toekomst van trucktechniek. Begin december toonden Iveco en de Amerikaanse start-up op het gebied van waterstoftrucks Nikola, een compleet nieuwe architectuur van trucktechniek en een netwerk van tankstations daar omheen.


Ook in oktober kwam de ING bank met een rapport waarin beredeneerd werd dat hoogstwaarschijnlijk in 2028 elektrische trucks even duur of zo je wilt goedkoop zullen zijn als een dieseltruck. Belangrijke indicator hierbij is de prijs van de batterij. Die is sinds 2012 al flink gedaald. Trek je die lijn door, dan zie je dat de batterij enerzijds goedkoper wordt en anderzijds sterker. Hetzelfde zagen we vroeger bij mobiele telefoons, computers en andere opslagmateriaal zoals externe harde schijven.


Een klein half jaar geleden verraste Iveco de wereld met de aankondiging dat het een half miljard investeert in Nikola en dat Iveco mede-eigenaar is van dit bedrijf. Drie maanden later was dit prototype te zien, dat dit jaar nog de weg op komt. Het jaar erop start de verkoop van de batterij-elektrische variant via het Iveco dealernetwerk, dus in 2022. Weer een jaar later, in 2023, komt dan de versie met een waterstof aandrijflijn, datgene wat Nikola van meet af aan voor ogen had. Vanwege het frequent wijzigen van toekomstperspectieven is het de vraag of dit scenario ook daadwerkelijk gerealiseerd gaat worden. Twee grote verschillen springen eruit bij batterij-elektrisch en waterstof: de actieradius van de waterstoftruck is twee keer zo lang dan van de batterijversie, en voor zware gewichten adviseert Nikola de waterstofversie. Hoeveel de batterij-elektrische versie zwaarder is dan een diesel, wilden ze niet zeggen.

Wij fixeren de kosten met een honderd procent hernieuwbare brandstof met nul emissie.

CO2-grenswaarden

Op de vraag of beide ondernemingen succesvol kunnen zijn met hun project, wijst Iveco-topman Gerrit Marx naar de Europese CO2-grenswaarden voor bedrijfswagens. Die eisen een reductie van CO2-uitstoot van 15% tot 2025 en van 30% tot 2030. “Waarden die je met een diesel straks niet meer kunt halen. Steeds meer betrokkenen in de industrie en in onze beoogde klantenkring komen tot dit inzicht”, aldus Marx. “Vandaag laten we zien dat het tempo van de transitie omhoog gaat. Voor nu houden we het op LNG met ons truckaanbod, voor verder in de toekomst zijn elektrisch en waterstof de oplossing.” Hij zei erbij dat de orders voor de nieuwe S-Way een factor vier hoger liggen dan in het jaar voorafgaand aan de introductie.

Waterstofeconomie

Trevor Milton, de topman van Nikola, schildert het perspectief van een waterstofeconomie waarbij er zowel in de VS als in Europa sprake is van een netwerk van autonoom werkende waterstoftankstations, die dagelijks 200 trucks kunnen tanken in krap een kwartier tijd per truck.


‘We bekijken nu waar we de eerste stations gaan realiseren in de VS. Dat doen we samen met onze grote klant, Anheuser Busch, de bierbrouwer die verspreid onder de VS tal van vaste ritten rijdt. Dat is ideaal voor ons om praktijkervaring op te doen. Die wens leeft ook bij de brouwer, die zich committeert aan ruwweg dezelfde regels als de Europese grenswaarden en die daarom 800 trucks bij Nikola besteld heeft. Voor Europa heeft Nikola 70 tankstations in gedachten, die in drie fases tussen nu en 2030 gerealiseerd gaan worden, het eerste in het noordwesten van Europa, de regio waar Nederland toe behoort. Nikola zegt partners te zoeken die willen helpen dit te realiseren: de investering per station bedraagt 20 miljoen dollar. Een heel bedrag. “Met elk station wekken we zo’n 20Mw per dag op is de bedoeling. Bedenk dat we met dit concept de complete brandstofvoorziening beogen te fixeren, onafhankelijk van andere partijen waar je nu nog diesel van koopt. Daar breng je gedurende de levensduur van een truck toch zo’n miljoen dollar aan brandstofkosten heen.Wij fixeren de kosten met een honderd procent hernieuwbare brandstof met nul emissie”, zegt Milton. Tankstations gaan gebouwd worden daar waar veel trucks worden verkocht. “Met een maximum van tien tankstations per jaar, dat kun je niet overhaasten. We beogen de vraag over kip of ei te beantwoorden door beide aan te bieden.”

Batterypack

De eerstkomende batterij-elektrische trucks hebben een actieradius van 500 kilometer. Er is sprake van een batterypack van negen batterijen die vloeistofgekoeld zijn. Nikola streeft ernaar om de batterijen zo gelijk mogelijk te balanceren qua prestatie en belasting. De batterijen zijn per stuk te demonteren en te vervangen. De techniek is afgesteld op een levensduur van 2000 recharges. Topman Gerrit Marx benadrukte dat er van de Iveco S-Way geen elektrische versie komt. Klanten wordt in dat geval een Nikola Tre verkocht. Anderzijds is door de deelname in Nikola, Iveco ineens actief op de Amerikaanse markt, een novum voor het 44-jarige merk.


Tijdens de presentatie waren ook vertegenwoordigers aanwezig van grote toeleveranciers van Nikola, die ook al in het bedrijf deelnemen, zoals Bosch, ZF en Wabco. “Zij ondersteunen ons in alle aspecten van de truckbouw. Ze brengen een enorme expertise met zich mee. Daarbij werken we ook samen met deze bedrijven aan autonoom rijdende versies van deze Nikola Tre. Maar we gaan nu eerst de truck zelf op de weg brengen, mèt chauffeur. Daar hebben we genoemde toeleveranciers hard bij nodig. Autonoom rijden gaan we later doen”, aldus Milton.

Tim de Jong

DEEL DIT ARTIKEL: